کتاب “مسئله مرگ و زندگی “

“سوگ بهایی است که برای جرات عشق ورزیدن می پردازیم ”

کتاب مسئله مرگ و زندگی (عشق، فقدان و دلواپسی های غائی) نوشته ای از اروین یالوم، مریلین یالوم است، که با ترجمه دکتر محسن گل محمدیان، سروه ویسی و انتشارات ارجمند به چاپ رسیده است.

این کتاب زمانی توسط این دو نویسنده نوشته شده است که هر دو در میانسالی به سر می برند و هر دو به نحوی با بیماری های کهولت سن مواجه شده اند اما این بیماری ها برای مریلین شدیدتر و آزاردهنده تر است؛ مواجه مریلین با بیماری سرطان و تغییر شرایط زندگی، باعث شد تا هر دو تصمیم به نوشتن کتابی گرفتند که یک فصل در میان توسط یک نفر و از زاویه دید اوست، نوشته شود و بر جذابیت کتاب افزوده است.

اروین یالوم نوشته است: اولین راهی که به ذهنم می رسد این است که نگذارم از جلوی چشمانم دور شود. او را در کنارم نگه دارم، دستش را بگیرم و رهایش نکنم . من هفتاد و سه سال پیش عاشقش شدم و به تازگی شصت و پنجمین سالگرد ازدواجمان را جشن گرفتیم. می دانم شدت و مدت این عشق معمولی نیست اما حتی حالا هر وقت وارد اتاق می شود، حالی به حالی می شوم. من تمام خصوصیات مریلین را می ستایم؛ ظرافت، زیبایی، مهربانی و خردش را با اینکه زمینه های تخصصی ما متفاوت است..

خواندن این کتاب برای همه ی انسان ها کمک کننده است چرا که هر کداممان یا در حال تجربه ی سوگ هستیم و یا در آینده با آن مواجه خواهیم شد،چرا که “تولد چیزی جز آغاز مرگ نیست” این درست ترین و در عین حال غم انگیزترین تعبیر از زندگی است.

انتهای پیام

 

فهرست