چگونه با تعارضات در روابط نزدیک مقابله کنیم؟

چگونه با تعارضات در روابط نزدیک مقابله کنیم ؟

وقتی نزدیکان ما کاری را انجام میدهند که دلخواه ما نیست یا از انجام دادن کارهای دلخواه ما امتناع میکنند با آنها تعارض و اختلاف پیدا میکنیم باید بدانید که ارزیابی های اولیه از بحث پیش آمده  بر احساساتتان تأثیر میگذارد در این مقاله می آموزیم که چگونه از طریق ارزیابی مجدد و تغییر ارزیابیهای خود با تعارضات در روابط نزدیک مقابله کنیم شما می توانید با افزایش انعطاف پذیری و توسعه ی انتخابهای خود اثر بخشی تان را در روابط بین فردی افزایش دهید برای شروع بهتر است تا با ابتدا با انواع سبک های عشق و دلبستگی آشنا شویم .
سبک های عشق و دلبستگی
شناخت تفاوت سبکهای عشق و دلبستگی افراد ، نقطه ی شروع خوبی برای بررسی روابط نزدیک است. شناخت سبکهای عشق و دلبستگی به افراد کمک میکند تا تعیین کنند که در رابطه ی خود چه هدفی دارند و دنبال چه چیزی هستند؟

سبک های عشق
روابط صمیمانه سه عنصر فعال دارد : تعهد ، صمیمیت و میل ” (استرنبرگ، ۱۹۸۶،  استرنبرگ و گراجک، ۱۹۸۴) وجود یا عدم وجود هر یک از این عناصر است که ماهیت روابط صمیمانه را معین میکند. ترکیب مختلف عناصر سه گانه به شکل گیری سبک های متفاوت عشق می انجامد که در این قسمت به توصیف آنها می پردازیم:

– علاقه مندی:  مستلزم صمیمیت است اما تعهد یا میل در آن وجود ندارد.

-دل باختگی : عاشق شدن در اولین نگاه است. در دل باختگی عنصر میل وجود دارد ولی این رابطه آنقدر عمیق نمیشود که در آن تعهد و صمیمیت ایجاد شود.
– عشق خالی: تعهد بدون صمیمیت و میل است عشق تهی در روابط کسل کننده ای مشاهده می شود که زوج ها بدون انگیزه و صرفاً به علت نداشتن اعتقاد به طلاق در کنار هم می مانند.
-عشق رمانتیک:  ترکیبی از میل و صمیمیت است اما تعهد در آن به چشم نمی خورد. بنابراین رابطه ای عمیق بدون عنصر تعهد است.
– عشق ابلهانه: عشق هالیوودی است زن و مرد دیوانه وار عاشق هم میشوند و بدون شناخت واقعی از یکدیگر ازدواج می کنند.

– عشق رفاقتی: صمیمیت و محبت توأم با تعهد ولی بدون میل است. این عشق رابطه ای دوستانه و طولانی مدت است عشق رفاقتی، عشق افلاطونی یا زناشویی صمیمانه ی بدون میل جنسی است.
-عشق کامل:  رابطه ای ایده آل شامل هر سه عنصر میل، تعهد و صمیمیت است.

بررسی سبک های مختلف عشق دو نتیجه ی مهم به دست می دهد: از یک طرف باید متوجه باشیم که حفظ یک رابطه ی دراز مدت در سطح عشق کامل دشوار،  اما امکان پذیر است. در هر رابطه ای فراز و نشیبهای معمول وجود دارد. از طرف دیگر باید بدانیم که در یک رابطه ی طولانی مدت همه ی ما معیارهایی داریم که تعیین می کنند چه چیزهای قابل قبول و یا غیر قابل قبول هستند. وقتی خود را در رابطه ای میبینید که رضایت بخش نیست باید دست به کار شوید و اقدامی بکنید یک راه حل آن است که با کمک همسر و شریک زندگی تان عناصری را که در رابطه ی شما جایشان خالی است، تکمیل کنید. راه حل دیگر پایان دادن به رابطه است.

سبک های دلبستگی

هنگام برقراری رابطه ی نزدیک و صمیمانه به طور معمول افراد یکی از این سه سبک دلبستگی را انتخاب می کنند : ایمن، اجتنابی یا مضطرب – دوسوگرا (کالینز و رید، ۱۹۹۰؛
فینی و نولر،۱۹۹۰؛ هازن و شیور، ۱۹۸۷).

سبک دلبستگی ایمن با این نگرش ها مشخص میشود :

-برقراری روابط صمیمانه با دیگران برای من آسان است.
-به راحتی به دیگران وابسته میشوم.
– وقتی دیگران به من وابسته می شوند، احساس راحتی می کنم.
-غالباً نگران طرد شدن یا نزدیکی بیش از حد با کسی نیستم.

افراد دارای سبک دلبستگی ایمن در روابط نزدیک خود احساس خوشحالی، صمیمیت و اطمینان می کنند. این افراد از عزت نفس بالایی برخوردارند و احساس می کنند که دیگران آنها را دوست می دارند و مراقب آنها هستند. سبک دلبستگی ایمن با میل به قدردانی، توجه و فدا کردن خود به خاطر افراد نزدیک و مهم رابطه دارد. افراد دارای سبک دلبستگی ایمن، در اعتماد کردن، نزدیکی و وابسته شدن به دیگران راحت هستند، زیرا انتظار دارند واکنش افراد دیگر همراه با پذیرش، نزدیکی و حمایت باشد.

سبک دلبستگی اجتنابی با نگرشهای زیر مشخص میشود:
-نزدیک شدن به دیگران برای من راحت نیست.
-به سختی می توانم به دیگران اعتماد کنم.
– وقتی کسی زیاد با من نزدیک و صمیمی می شود، احساس ناراحتی می کنم.
-از وابسته شدن به دیگران خوشم نمی آید.

افرادی که دارای سبک اجتنابی هستند معمولاً مایلند بیشتر تنها باشند و از درگیری زیاد در روابط بین فردی اجتناب می کنند. این افراد اعتماد کردن، نزدیکی و وابستگی به دیگران را خطرناک میدانند زیرا انتظار دارند دیگران آنها را اذیت و طرد کنند (بالدوین و همکاران ۱۹۹۳). سبک اجتنابی با فقدان دلبستگی و علاقه نسبت به افراد مهم و نزدیک همراه است.

سبک دلبستگی مضطرب / دوسوگرا  با این نگرشها مشخص میشود :

-احساس میکنم آنقدر که من میخواهم دیگران مایل به نزدیک شدن با من نیستند.
– اغلب نگرانم که شریک زندگی ام واقعاً مرا دوست نداشته باشد.
-دوست دارم کاملاً با دیگران صمیمی شوم و این میل گاهی موجب روی گردانی افراد از من می شود.

-درباره ی نزدیک شدن به دیگران و سپس طرد شدن نگرانم.

افراد با سبک دلبستگی مضطرب / دوسوگرا در روابط صمیمانه ی خود، احساس ناامنی و حسادت می کنند. آنها از یک سو میل دارند به دیگران نزدیک شوند و از سوی دیگر به طور دایم می ترسند که طرد شوند.

شاید عجیب نباشد که افراد دارای سبک دلبستگی ،ایمن از روابط صمیمانه ی خود بیشتر راضی و خشنود هستند و نسبت به دیگران ،تعهد اعتماد و لذت بیشتری احساس می کنند (فولر و فینجام، ۱۹۹۵؛ سیمپسون (۱۹۹۰) سبک دلبستگی اجتنابی مانع از ناراحتی افراد در هنگام قطع رابطه میشود اما افرادی که با این سبک با دیگران ارتباط برقرار می کنند، نمی توانند از روابط موجود خود زیاد لذت ببرند.

سبک عشق و دلبستگی خاصی که افراد در روابط نزدیک ترجیح می دهند به زمینه ی فرهنگی و اولویتهای فردی آنها بستگی دارد. طبیعی است که هر کدام از شما معیارهایی دارید که معین میکند کدام نوع دلبستگیها در روابط بین فردی شما مقبول و کدام نامقبول است. وقتی رابطه ی عاطفی شما با افراد مهم زندگی تان، انتظارات شما را برآورده نمیکند باید تصمیم بگیرید که چه کاری میتوانید درباره ی آن انجام دهید.

در ادامه ی این مقاله با مهارت های مقابله ای در این زمینه بیشتر آشنا خواهیم شد...

چگونه با تعارضات در روابط نزدیک مقابله کنیم ؟
چگونه با تعارضات در روابط نزدیک مقابله کنیم ؟
فهرست